فعالية برنامج تدريبي للطالبة المعلمة لتصميم مسرحية رقمية لتنمية الوعي الذاتى بالجوائح المستجدة فى ضوء رؤية مصر 2030 لدى طفل الروضة The effectiveness of a training program for design a digital play by the student teacher to develop self-awareness of pandemics among kindergarten in light of Egypt's Vision 2030

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة المنصورة - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم العلوم الاساسية

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تدريب الطالبة المعلمة على تصميم المسرحية الرقمية وإنشاء الرسوم المتحركة باستخدام برنامج اسكرتش لإنتاج لمسرحية رقمية للأطفال لتنمية الوعي الذاتي بالجوائح المستجدة المختلفة، ولتحقيق هذا الهدف قامت الباحث بإعداد مجموعة من المواد والأدوات وقامت بتقنينها علميًا، ومن هذه الأدوات: استبانة تصميم المسرحية الرقمية لتنمية الوعي الذاتي بالجوائح المستجدة باستخدام برنامج اسكرتش في ضوء رؤية مصر 2030، استبانة مهارات الوعي الذاتي بالجوائح المستجدة، بطاقة ملاحظة أداء الطالبة المعلمة في تصميم المسرحية الرقمية، بطاقة تقييم المنتج (بطاقة تقييم المسرحية الرقمية.
واستخدم البحث المنهج التجريبي، وقد تم تطبيق أدوات البحث على عينة قوامها (80) طالبة معلمة بمرحلة البكالوريوس بكلية التربية للطفولة المبكرة جامعة المنصورة، قسمت إلى مجموعة تجريبية قوامها (40) طالبة، وأخرى ضابطة قوامها (40) طالبة، وتم تطبيق الأدوات قبليا وبعديا على مجموعتي البحث.
 وأسفرت نتائج هذا البحث عن التالي:

فاعلية البرنامج التدريبي لتصميم المسرحية الرقمية لتنمية الوعي الذاتي بالجوائح المستجدة لطفل الروضة.
إمكانية إدارج برنامج اسكرتش ضمن مناهج تعليم الطالبات بكليات التربية للطفولة المبكرة؛ نظرا لسهولته في تصميم وإنتاج المسرحية الرقمية لأطفال الروضة.
فاعلية المعالجة التجريبية لأدوات البحث قبليا وبعديا.

وفي ضوء النتائج أوصت الباحثة باستخدام المسرحية الرقمية في تنمية الوعي الذاتي بالجوائح المستجدة لأطفال الروضة.
The current research aimed to train teachers on designing a digital play and creating animation using the Askrush program to produce a digital play for children to develop self-awareness of different pandemics, to achieve this goal, the researcher prepared a set of materials and codified them scientifically, including: Questionnaire of designing the digital play to develop self-awareness of pandemics using the Askarch program in light of Egypt's Vision 2030, Identifying self-awareness skills about pandemics, Observation card for the student teacher in designing the digital play, card Product Evaluation (Digital Play Rating Card.
The research used the experimental method, and the research tools were applied to a sample of (80) female undergraduate students at the Faculty of Early Childhood Education, Mansoura University, divided into an experimental group of (40) students, and another control group of (40) students, and the tools were applied before and after to the two research groups.
Results of this search:

The effectiveness of the training program for designing the digital play to develop self-awareness of pandemics for kindergarten children.
The possibility of including the Askarch program within the curricula of female students in the faculties of early childhood education, due to its ease in designing and producing a digital play for kindergarten children.
Effectiveness of experimental processing of research tools before and after.

Within the framework of the results, the researcher recommended the use of digital play in developing self-awareness of pandemics for kindergarten
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية