الضغوط النفسية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية Psychological stress among middle school students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة المنصورة - كلية الآداب - قسم علم النفس

المستخلص

ترى الباحثة بأن التقدم التقني الذي يشهده العالم المعاصر أدى إلى تقليل النشاط البدني وزيادة وقت الفراغ والتباعد الاجتماعي وهذه المظاهر تساهم بشكل أو بآخر في الحرمان الحسي أو قلة الإثارة والتي بدورها تضيف خبرة سلبية إلى حياة الفرد والتي بدورها تشكل مصدرا للضغوط. ولا تقتصر خطورة الضغوط النفسية على الجانب الأكاديمي والعلاقات الاجتماعية بل تتعداها إلى إضعاف قدرة الفرد على تحقيق التوافق السليم وقبول الذات. حيث يؤكد كابلان إن استمرار تعرض الفرد للضغوط النفسية وعجزه عن مواجهتها بأسلوب صحيح يؤثر على مفهومه عن ذاته وما يتمتع به من قدرات, كما يؤثر في إدراكه لقدرات الآخرين فيعجز عن تقييمهم وقبولهم كأعضاء في محيط بيئته.
The researcher believes that the technical progress witnessed in the contemporary world has led to a reduction in physical activity, an increase in leisure time, and social distancing, and these aspects contribute in one way or another to sensory deprivation or lack of excitement, which in turn adds a negative experience to the individual’s life, which in turn constitutes a source of stress. The danger of psychological pressures is not limited to the academic aspect and social relationships, but rather goes beyond weakening the individual’s ability to achieve healthy harmony and self-acceptance. Kaplan asserts that the individual's continued exposure to psychological pressures and his inability to confront them in a correct manner affects his concept of himself and the capabilities he possesses. It also affects his perception of the capabilities of others, making him unable to evaluate and accept them as members of his environment.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية