برنامج قائم على المدخل التكاملي لتنمية بعض المفاهيم الصحية لدى طفل الروضة A program based on the integrated approach to develop some health concepts among kindergartener

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة المنصورة - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم مناهج وطرق تعليم الطفل

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على فاعلية برنامج قائم على المدخل التكاملي لتنمية بعض المفاهيم الصحية لدى طفل الروضة، من خلال الأهداف الفرعية التالية : تحديد المفاهيم الصحية المناسبةً لدى طفل الروضة، إعداد مقياس للمفاهيم الصحية اللازمة لطفل الروضة، إعداد برنامج قائم على المدخل التكاملي لتنمية بعض المفاهيم الصحية لدى طفل الروضة، التعرف على فاعلية البرنامج المقترح القائم على استخدام المدخل التكاملي في تكوين بعض المفاهيم الصحية لدى طفل الروضة، ولقد تم استخدام المنهج الوصفى بنوعية المسحي والتحليلي وكذلك المنهج التجريبي باستخدام التصميم التجريبي لمجموعتين مستقلتين وذلك لملائمتة لتحقيق أهداف البحث وطبيعة إجراءاته، وتكونت عينة البحث من أطفال الروضة بالمستوى الثاني Kg2 بروضات إدارة شرق التعليمية بمحافظة الدقهلية والتي تراوحت أعمارهم ما بين (5-6) سنوات، وقد اشتملت عينة الدراسة على (60) طفل وطفلة تم تقسيمهم عشوائيا إلى مجموعتين متساويتين لتمثل إحداهما المجموعة التجريبية والتي بلغت (30) طفل وطفلة والتي طبق عليهم البرنامج المقترح القائم على المدخل التكاملى لتنمية بعض المفاهيم الصحية لدى طفل الروضة، والأخرى ضابطة والتي بلغت (30) طفل وطفلة وطبق عليها البرنامج المعتاد للروضة، ولقد اشتملت أدوات البحث علي استبانة تحديد المفاهيم الصحية الملائمة لطفل الروضة، ومقياس المفاهيم الصحية المصور لطفل الروضة، وتصميم برنامج قائم علي مدخل منتسوري لتنمية بعض المفاهيم الصحية لدى طفل الروضة (إعداد الباحثة)، وأسفرت أهم النتائج وجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي معنوية 0.01 ≥ αبين متوسطي درجات أطفال المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدى لمقياس المفاهيم الصحية المصور لطفل الروضة لصالح أطفال المجموعة التجريبية، وكذلك وجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي معنوية 0.01 ≥ αبين متوسطي درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدى لمقياس المفاهيم الصحية المصور لطفل الروضة لصالح القياس البعدي، وأيضا فعالية المعالجة التجريبية (البرنامج المقترح القائم على المدخل التكاملي) بمحتواة من أنشطة متنوعة والمطبق على المجموعة التجريبية فقط في تنمية بعض المفاهيم الصحية وهي (مفهوم فيروس كورونا المستجد، مفهوم كيفية الوقاية، مفهوم التباعد الجسدي، مفهوم النظافة الشخصية، مفهوم نظافة المكان، مفهوم أدوات الوقاية، مفهوم الغذاء الصحي) لدى طفل الروضة.
The research aimed to identify the effectiveness of A program based on the integrated approach to develop some health concepts among kindergartener, through the following sub-goals: identifying appropriate health concepts for kindergarten children, preparing a scale for health concepts necessary for kindergarten children, preparing a program based on the integrative approach to develop some concepts Kindergarten children's health, identifying the effectiveness of the proposed program based on the use of the integrative approach in forming some health concepts among kindergarten children, The descriptive approach was used in the quality of the survey and analytical, as well as the experimental approach using the experimental design for two independent groups, in order to suit it to achieve the objectives of the research and the nature of its procedures, The sample of the study included (60) boys and girls who were divided randomly into two equal groups, one of which represented the experimental group, which amounted to (30) boys and girls, on whom the proposed program based on the integrative approach was applied to develop some health concepts among kindergarten children, and the other was a control group, which amounted to (30). ) a boy and a girl, and the usual program for the kindergarten was applied to them, and the research tools included a questionnaire to identify appropriate health concepts for the kindergarten child, the health concepts scale illustrated for the kindergarten child, and the design of a program based on a Montessori approach to develop some health concepts for the kindergarten child (prepared by the researcher), The most important results resulted in finding statistically significant differences at a significant level of 0.01 ≥ α between the mean scores of the children of the experimental and control groups in the post-measurement of the illustrated health concepts scale for kindergarten children in favor of the children of the experimental group. Experimental in the pre and post measurements of the illustrated health concepts scale for kindergarten children in favor of the post measurement, And also the effectiveness of the experimental treatment (the proposed program based on the integrative approach) with its content of various activities and applied to the experimental group only in developing some health concepts, namely (the concept of the emerging corona virus, the concept of how to prevent, the concept of physical spacing, the concept of personal hygiene, the concept of cleanliness of the place, the concept of Prevention tools, the concept of healthy food) for kindergarten children

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية