قياس التذكر البصري لأطفال الروضة باستخدام الانفوجرافيك Measuring the Visual Memory for kindergarten Children using Infographics

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم العلوم النفسية كلية التربية جامعة المنصورة

2 جامعة المنصورة - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم العلوم النفسية

المستخلص

تم استخدام العلاقة الارتباطية بين المفردات والدرجة الكلية لكل بعد للتحقق من الاتساق الداخلي كمؤشر للصدق، واتضح ان جميع المفردات جاءت ذات دلالة إحصائية وقيمها اكبر من 0.3 مما يشير الى انتماء المفردات للبعد المقاس، وتم ايجاد العلاقة الارتباطية بين درجة كل بُعد من أبعاد المقياس والدرجة الكلية، وحساب ثبات أبعاد المقياس بمعادلة ألفا لكرونباخ لإيجاد الثبات الداخلي لكل بعد على حدى ثم المقياس ككل، واتضح أن قيم الثبات لجميع الابعاد جاءت في المدى (0.60 إلى 0.86) والثبات للمقياس ككل بلغ (0.96) وهى قيمة مرتفعة تدل على الدقة والثقة في نتائج المقياس.
The correlation between the items and the total score for each dimension was used to verify internal consistency as an indicator of validity. It became clear that all items were statistically significant and their values were greater than 0.3, which indicates that the items belong to the measured dimension. A correlation was found between the score of each dimension of the scale and the total score. And calculating the reliability of the scale’s dimensions using Cronbach’s alpha equation to find the internal consistency of each dimension individually and then the scale as a whole. It became clear that the reliability values for all dimensions came in the range (0.60 to 0.86) and the reliability of the scale as a whole reached (0.96), which is a high value that indicates accuracy and confidence in the scale’s results.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية