تصور مقترح لتحسين الوعي الوالدي بمخاطر الألعاب الإلكترونية على أطفال الروضة A proposed Proposal to improve parental awareness of the dangers of electronic games on kindergarten children

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم أصول تربية الطفل كلية التربية - جامعة دمياط

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن تصورات أولياء الأمور نحو استخدام أطفال الروضة للألعاب الإلكترونية، وإدراكهم المخاطر الناجمة عن  ممارسة اطفال الروضة للألعاب الإلكترونية. ورصد الأساليب الوقائية من مخاطر استخدام أطفال الروضة للألعاب الإلكترونية. واعتمدت الباحثة في دراستها على المنهج الوصفي التحليلي. وتكون مجتمع الدراسة من بعض أمهات وآباء الأطفال في مرحلة الروضة من 4-6 سنوات بمدينة رأس البر بمحافظة دمياط. وبلغت عينتها (50) من الأباء والأمهات. واستخدمت الباحثة استبانة  الوعي الوالدي بمخاطر الألعاب الإلكترونية على أطفال الروضة. وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج تمثلت في:  هناك تدني في كيفية توجيه استخدام الهاتف مع الأطفال حيث يتبين اتفاق أفراد عينة الدراسة نحو ممارسة أطفال الروضة للألعاب الإلكترونية   (في اتجاه  غير موافق)  على أن لعب الطفل الكترونيا على الهاتف مشروط بزمان ومكان ومعرفة مخاطر العاب الأطفال الإلكترونية وتحذير الأطفال من الإفراط في ممارستها دون توجيه ومتابعة ورقابة. وعن المخاطر الناجمة عن ممارسة أطفال الروضة للألعاب الإلكترونية تبين في ضوء آراء العينة البحثية من الأباء والامهات أن المخاطر التي تظهر على اطفالهم متنوعة ما بين الجسمية وإعاقات التعلم حيث  جاءت (في اتجاة موافق)  على أن يظهر على الطفل اضطرابات العادات مثل قضم الأظافر ومص الأصابع وغيرها كما يظهر على الطفل اضطرابات لغوية مثل اللجلجة والتحريف والإبدال والتلعثم مع الشكوى من سلامة الحواس خاصة البصر. وعن الأساليب الوقائية من مخاطر ممارسة  أطفال الروضة للألعاب الإلكترونية. تبين في ضوء آراء العينة البحثية من الأباء والامهات (في اتجاه موافق)  أنه لابد من اتباع أساليب وقائية لمواجهة المخاطر التي تظهر على اطفالهم نتيجة ممارسة الألعاب الإلكترونية حيث الوعي والمتابعة والتوجية من خلال غلق تطبيقات الهاتف برمز مرور لا يعرفه الطفل وتنظيم لعب الطفل وممارسته للألعاب الإلكترونية ووضع نظام تقييم لسلوك الطفل (اثابة أو عقاب) ليس له علاقة باستخدام الهاتف واللعب الإلكتروني  . كما قدمت الدراسة تصورا مقترحا في ضوء دراسة الأدب التربوي ودراسة الواقع حول تحسين الوعي الوالدي بمخاطر الألعاب الإلكترونية على أطفال الروضة. كما أوصت الدراسة بعده توصيات منها: التشجيع الإيجابي وتعزيز الطفل من أجل ممارسة نوعية معينة من الألعاب تسهم في تحسين تعلمه وتحقيق النتائج التعليمية المرجوه من مرحلته العمرية و التنمية المهنية المستدامة لمعلمات رياض الأطفال في مجال توظيف الألعاب الإلكترونية في تقديم خبرات التعلم المتنوعة
The current study aimed to reveal parents' perceptions of kindergarten children's use of electronic games, and their awareness of the risks resulting from kindergarten children playing electronic games. And monitoring preventive methods against the dangers of kindergarten children’s use of electronic games. In her study, the researcher relied on the descriptive analytical method. The study population consisted of some mothers and fathers of kindergarten children aged 4-6 years in the city of Ras El-Bar, Damietta Governorate. Its sample consisted of (50) mothers and fathers. The researcher used a questionnaire on parental awareness of the dangers of electronic games on kindergarten children. The study reached a number of results, including: There is a decline in how to direct the use of the phone with children, as it is clear that the study sample members agreed about kindergarten children playing electronic games (in a direction that does not agree) that a child playing electronically on the phone is conditional on time, place, and knowledge of the dangers of children’s games. Electronic and warning children against excessive practice without guidance, follow-up and control. Regarding the risks resulting from kindergarten children playing electronic games, it became clear in light of the opinions of the research sample of parents that the risks that appear on their children varied between physical and learning disabilities, as they came (in an agreeable direction) with the child showing habit disorders such as nail biting, finger sucking, and others. The child also shows linguistic disorders such as slurring, distortion, substitution, and stuttering, along with complaints about the integrity of the senses, especially vision. And about preventive methods from the dangers of kindergarten children playing electronic games. It became clear in light of the opinions of the research sample of parents (in an agreeable direction) that it is necessary to follow preventive methods to confront the risks that appear to their children as a result of playing electronic games, in terms of awareness, follow-up and guidance through closing phone applications with a passcode that the child does not know and organizing the child’s playing and practicing of electronic games. Establishing a system to evaluate the child’s behavior (reward or punishment) that has nothing to do with the use of the phone and electronic games. The study also presented a proposed scenario in light of a study of educational literature and a reality study on improving parental awareness of the dangers of electronic games on kindergarten children. The study also made recommendations, including: positive encouragement and promotion of the child in order to practice a certain type of games that contribute to improving his learning and achieving the desired educational results for his age, and sustainable professional development for kindergarten teachers in the field of employing electronic games to provide diverse learning experiences.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية