استخدام الأنشطة الموسيقية فى تنمية المشاعر لدى طفل الروضة فى ضوء الخبرات الحياتية Using musical activities to develop emotions in kindergarten children in light of life experiences

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة المنصورة - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم مناهج وطرق تعليم الطفل

المستخلص

إستخدام الاأنشطة الموسيقية فى تنمية المشاعر لدى طفل الروضة فى ضوء الخبرات الحياتية
تم استخدام المنهج : المنهج الوصفى  والمنهج التجريبى ، وتكونت عينة البحث من (60) طفل وطفلة من أطفال المستوى الثانى تترواح أعمارهم من (5-6) ، تم تقسيمهم إلى مجموعتين مجموعة ضابطة (30 طفل وطفلة ) ومجموعة تجريبة ( 30 طفل وطفلة ) بروضة مدرسة السنبلاوين الرسمية للغات .
وتم إعدادالأدوات الأتية : استبانة لتحديد المشاعر الواحب توافرها لدى طفل الروضة (إعداد الباحثة ) ، مقياس المشاعر المصورلطفل الروضة (إعداد الباحثة ) ، ودليل المعلمة للأنشطة الموسيقية القائمة على الخبرات الحياتية  ( إعداد الباحثة)
وتوصلت نتائج  البحث الحالى إلى : فاعلية استخدام الأنشطة الموسيقية فى تنمية المشاعر لدى طفل الروضة فى ضوء الخبرات الحياتية 
the use of musical activities in the development of feelings among kindergarten children in the light of life experiences.The method was used: the descriptive method and the experimental method, and the research sample consisted of (60) boys and girls from the second level children, whose ages ranged from (5-6), and they were divided into two groups, a control group (30 boys and girls) and an experimental group (30 boys and girls) in kindergarten Senbellaween Official Language School.The following tools were prepared: a questionnaire to determine the feelings that the kindergarten child would like to have (prepared by the researcher), the illustrated feelings scale for the kindergarten child (prepared by the researcher), and the teacher's guide for musical activities based on life experiences (prepared by the researcher).The results of the current research reached: The effectiveness of using musical activities in developing feelings among kindergarten children in the light of life experiences

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية