برنامج لتحسين الذكاء و الذاكرة العاملة لعلاج التأخر الدراسى لدى الطلاب A program to improve intelligence and working memory to treat academic delay With students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة المنصورة - كلية الآداب - قسم علم النفس

المستخلص

حاولت الدراسة الحالية تحسين الذكاء العام من خال الذاكرة العاملة لدى المتأخرين دراسيا من خلال برنامج تربوي قائم على المعالجة المعرفية للذاكرة العاملة, وذلك على عينة من التلاميذ الكويتيين بالمرحلة المتوسطة يعانون من انخفاض نسبة الذكاء ومن التأخر الدراسي. حيث أشارت الدراسات إلى أن الذكاء من أهم  العوامل المنبئة بالنجاح في مجالات التعليم والعمل والنظريات المعاصرة قسمت الذكاء العام إلى عدد من القدرات واسعة النطاق، واثنتان من القدرات البارزة في هذه النظرية هما: الذكاء المتبلور (GC) والذكاء (GF)، ويشير الذكاء المتبلور إلى المعرفة الثقافية والمهارات المكتسبة من خلال الخبرة مثل الحقائق العامة والمفردات اللغوية، بينما يشير الذكاء إلى القدرة على الاستدلال منطقيا وتحديد العلاقات وحل المشكلات الخاصة بالمثيرات الجديدة2012,)  ,Preece).
 
 
Summary
The current study attempted to improve general intelligence through working memory among those who are late in school through an educational program based on cognitive processing of working memory, on a sample of Kuwaiti students in middle school who suffer from low intelligence and academic delay. Studies have indicated that intelligence is one of the most important factors that predict success in the fields of education and work. Contemporary theories have divided general intelligence into a number of wide-ranging abilities, and two of the prominent abilities in this theory are: crystallized intelligence (GC) and intelligence (GF). Crystallized intelligence refers to... Cultural knowledge and skills acquired through experience such as general facts and vocabulary, while intelligence refers to the ability to reason logically, identify relationships, and solve problems regarding new stimuli (Preece, 2012).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية