برنامج تدريبي قائم على استخدام الخرائط الذهنية لتنمية بعض مهارات إنتاج القصة الرقمية لدى الطالبة المعلمة في ضوء أهداف التنمية المستدامة A training program based on the use of mental maps to develop some digital story production skills for the student teacher in light of the goals of sustainable development

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الطفولة المبكرة والتربية – كلية التربية النوعية – جامعة بنها

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تعرُّف فاعلية برنامج تدريبي قائم على استخدام الخرائط الذهنية في تنمية بعض مهارات إنتاج القصص الرقمية لطفل الروضة لدى الطالبات المعلمات بقسم الطفولة المبكرة والتربية في ضوء أهداف التنمية المستدامة، واشتملت عينة البحث على مجموعة من طالبات المستوى الثاني بقسم الطفولة المبكرة والتربية بكلية التربية النوعية جامعة بنها، بلغ عددها (30) طالبة معلمة للتجربة الاستطلاعية، و(30) طالبة معلمة للتجربة الأساسية، واستخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي لملاءمته لطبيعة البحث الحالي، وذلك باستخدام التصميم التجريبي ذي المجموعة التجريبية الواحدة، وإجراء القياس القبلي قبل تطبيق البرنامج التدريبي، ثم إجراء القياسين البعدي والتتبعي بعد تطبيق البرنامج، وتمثلت أدوات البحث ومواده في قائمة ببعض مهارات إنتاج القصص الرقمية لطفل الروضة (إعداد الباحثة)، واختبار تحصيلي لمهارات إنتاج القصص الرقمية لطفل الروضة (إعداد الباحثة)، وبطاقة ملاحظة المهارات الأدائية للطالبات المعلمات المرتبطة لإنتاج القصص الرقمية لطفل الروضة (إعداد الباحثة)، وبطاقة تقييم منتج تعليمي (قصص رقمية لطفل الروضة) من(إعداد الباحثة)، والبرنامج التدريبي للطالبات المعلمات باستخدام الخرائط الذهنية (إعداد الباحثة) ، وقد أسفرت نتائج البحث عن فعالية البرنامج التدريبي القائم على استخدام الخرائط الذهنية في تنمية بعض مهارات إنتاج القصة الرقمية لدى الطالبة معلمة الروضة في ضوء أهداف التنمية المستدامة.
A training program based on the use of mental maps to develop some digital story production skills for the student teacher in light of the goals of sustainable development
The current research aimed to identify the effectiveness of a training program based on the use of mental maps in developing some of the skills of producing digital stories for kindergarten children among female student teachers in the Department of Early Childhood and Education in the light of sustainable development goals. Specificity, Benha University, numbered (30) student teachers for the exploratory experiment, and (30) student teachers for the basic experiment, and the researcher used the semi-experimental approach for its suitability to the nature of the current research, By using the experimental design with one experimental group, and conducting the pre-measurement before applying the training program, then conducting the post and follow-up measurements after applying the program. digital stories for kindergarten children (prepared by the researcher), and a note card for the performance skills of female teachers related to the production of digital stories for kindergarten children (prepared by the researcher), and an evaluation card for an educational product (digital stories for kindergarten children) prepared by (prepared by the researcher), and a training program for female teachers using mental maps (prepared by researcherThe results of the research revealed the effectiveness of the training program based on the use of mental maps in developing some digital story production skills for the student kindergarten teacher in light of the goals of sustainable development.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية