فعالية تصميم كتاب إلكتروني تفاعلى بلغة الإشارة لتنمية بعض المفاهيم التوعوية لدى الأطفال ضعاف السمع فى ضوء التحول الرقمى The effectiveness of designing an interactive e-book in sign language to develop some awareness concepts among hearing impaired children in the light of digital transformation

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة المنصورة - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم العلوم الاساسية

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تحديد المفاهيم التوعوية التي يمكن تنميتها لدى الأطفال ضعاف السمع من خلال تصميم كتاب إلكتروني تفاعلى بلغة الإشارة لتنمية بعض المفاهيم التوعوية لدى الأطفال ضعاف السمع فى ضوء التحول الرقمى، ولتحقيق هذا الهدف قامت الباحثة بإعداد مجموعة من المواد والأدوات وقامت بتقنينها علميًا، ومن هذه الأدوات: قائمة المفاهيم التوعوية لدى الأطفال ضعاف السمع، اختبار إلكتروني مصور لبعض المفاهيم التوعوية الواجب تنميتها لدى الأطفال ضعاف السمع، مع تصميم كتاب الإلكتروني تفاعلي مصور بلغة الإشارة.
واستخدم البحث المنهج التجريبي، وقد تم تطبيق أدوات البحث على عينة قوامها (10) أطفال في مدرسة ضعاف السمع الإبتدائية بميت حدر بمدينة المنصورة، وقسمت إلى مجموعة تجريبية قوامها (5) أطفال، وأخرى ضابطة قوامها (5) أطفال، وتم تطبيق الأدوات قبليا وبعديا على مجموعتي البحث، أما التطبيق التتبعي فقد اختصت به المجموعة التجريبية لقياس بقاء أثر التعلم للمفاهيم التوعوية التي تم تدريسها بواسطة الكتاب الإلكتروني التفاعلي بلغة الإشارة.
 وأسفرت نتائج هذا البحث عن التالي:

فاعلية الكتاب الإلكتروني التفاعلي بلغة الإشارة في تنمية بعض المفاهيم التوعوية لدى الأطفال ضعاف السمع.
إمكانية إدارج الكتاب الإلكتروني التفاعلي بلغة الإشارة ضمن مناهج تعليم الأطفال ضعاف السمع.
فاعلية المعالجة التجريبية لأدوات البحث قبليا وبعديا وتتبعيا.

وفي ضوء النتائج أوصت الباحثة باستخدام الكتاب الإلكتروني التفاعلي المصور بلغة الإشارة في تنمية المفاهيم التوعوية لدى الأطفال ضعاف السمع في ضوء انتشار ثقافة التحول الرقمي.
The current search goal is to identify awareness concepts that can be developed in hearing impaired childrenby designAn interactive e-book in sign language to develop some awareness concepts among hearing impaired children in the light of digital transformationTo achieve this goal, the researcher prepared a set of materials and tools and codified them scientifically. These tools include:existingAwareness concepts for hearing-impaired children, an illustrated electronic test of some educational concepts that should be developed for hearing-impaired children, with the design of an interactive illustrated e-book in sign language.
The research used the experimental method, and the research tools were applied to a sample of (10) children in the primary school of hearing impaired in Mit Hadr in Mansoura city, and it was divided into an experimental group of (5) children, and another control group of (5) children, and the tools were applied before and after On the two research groups, as for the follow-up application, it was devoted to the experimental group to measure the persistence of the learning effect of the educational concepts that were taught by the interactive e-book in sign language.
The results of this search revealed the following:

effectivenessThe interactive e-book in sign language in developing some awareness concepts among children hearing impaired.
Possibility Inclusion of the interactive e-book in sign language within the curricula of the hearing impaired children.
The effectiveness of the experimental treatment of the research tools before, after, and follow-up.

In light of the results, the researcher recommended the use of the interactive illustrated e-book in sign language in developing awareness concepts among hearing impaired children in light of the spread of the culture of digital transformation

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية