استخدام الأنشطة المتكاملة لتنمية مهارة الكتابة لدى الأطفال زارعى القوقعة Using integrated activities to develop writing skills Children are cochlear implants

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة المنصورة - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم مناهج وطرق تعليم الطفل

2 جامعة المنصورة - كلية التربيه- قسم مناهج وطرق تدريس العلوم

المستخلص

هدف البحث: يهدف البحث إلى الكشف عن استخدام الأنشطة المتكاملة لتنمية مهارة الكتابة لدى الأطفال زارعى القوقعة وذلك من خلال الآتى:

التعرف على أهمية مهارة الكتابة لدى الأطفال زارعى القوقعة.
التعرف على أهمية الأنشطة المتكاملة لتنمية مهارة الكتابة لدى الأطفال زارعى القوقعة.
معرفة مدى استخدام الأنشطة المتكاملة لتنمية مهارة الكتابة لدى الأطفال زارعى القوقعة.

مجموعة البحث: تكونت عينة البحث فى صورتها النهائية من(20) طفلاً من ضعاف السمع
(الأطفال زارعى القوقعة) ممن تتراوح أعمارهم من( 5- 10) أعوام بمدرسة الأمل للصم بالمحلة الكبرى – فى الفصل الدراسى الأول من العام الدراسى(2021-2022) .
منهج البحث: استخدمت الباحثة المنهج الوصفى التحليلى و المنهج التجريبى ذو التصميم شبه التجريبى القائم على تصميم المجموعتين (الضابطة والتجريبية) .
مواد و أدوات البحث: لتحقيق هدف البحث تم إعداد الأدوات التالية:
أولاً: مواد البحث.

استمارة جمع البيانات الأولية عن الطفل زارع القوقعة .
قائمة بمهارات التعبير اللغوى.
البرنامج القائم على الأنشطة المتكاملة.

ثانياً أدوات البحث:

استبانة بمهارات التعبير اللغوى لدى الأطفال زارعى القوقعة.
مقياس مهارات التعبير اللغوى لدى الأطفال زارعى القوقعة.


Form for collecting primary data on the cochlear implanted child.
A list of linguistic expression skills.
The program based on integrated activities.
A questionnaire about the linguistic expression skills of children with cochlear implants.
A measure of language expression skills for children with cochlear implants.
Research objective: The research aims to detect the impact of integrated activities on the development of writing skills in cochlear implants through the following:

Recognizing the importance of writing skills in cochlear-implanted children.
Learn about the importance of integrated activities to develop writing skills in cochlear implants.
Find out the use of integrated activities for the development of writing skills in cochlear children.

 
Research group: The research sample was formed in its final form from (20) hearing impaired children (cochlear children) aged (5-10) years at
Al-Aml School for the Deaf in El-Mahalla El- Kubra in the first semester of the school year (2021-2022).
 
Research approach: The researcher used the analytical descriptive approach and the experimental approach with a semi-experimental design based on the design of the two groups (control and experimentation).
Research materials and tools:
To achieve the search goal, the following tools have been prepared:

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية