إستخدام إستراتيجية التمثيل الدرامي لتنمية مهارات التواصل والتفاعل الإجتماعي لدى طفل الروضة The Use of the Strategy of Dramatic Acting to Develop the Skills of Communication and Social Interaction among Kindergarten Child

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة المنصورة - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم مناهج وطرق تعليم الطفل

2 جامعة المنصورة - كلية التربيه- قسم مناهج وطرق تدريس العلوم

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على إستخدام استراتيجية التمثيل الدرامي لتنمية مهارات التواصل والتفاعل الإجتماعي لدى طفل الروضة ، وأستخدم الباحث المنهج التجريبي، وإشتملت عينة البحث على (60) طفل وطفلة، تم إختيارهم بالطريقة العشوائية من أطفال الروضة في محافظة مأدبا، للعام الدراسي 2020- 2021، وقسم الباحث العينة إلى مجموعتين متساويتين تجريبية وضابطة تضم كل منهما (30) طفلا وطفلة، وأستخدم الباحث كل من مقياس مهارات التواصل والتفاعل الإجتماعي لطفل الروضة، والبرنامج التدريبي الذي تم تنفيذه على أفراد المجموعة التجريبية.
وقد أوضحت النتائج التي أسفر عنها البحث الحالي وجود فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في الأبعاد المتضمنة بمقياس مهارات التواصل والتفاعل الاجتماعي  والدرجة الكلية للمقياس, مما يدل على تفوق المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة في مقياس مهارات التفاوض؛ مما يدل على فعالية المعالجة التجريبية في تنمية مهارات التواصل والتفاعل الإجتماعي ، ووجود فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات التطبيقين (القبلي والبعدي) في المجموعة التجريبية في الأبعاد الرئيسة لمقياس التواصل والتفاعل الإجتماعي والدرجة الكلية للمقياس, مما يعني حدوث نمو في مقياس مهارات التواصل والتفاعل الإجتماعي بأبعاده الرئيسة لدى المجموعة التجريبية؛ مما يدل على فعالية المعالجة التجريبية في تنمية مهارات التواصل والتفاعل الإجتماعي ، وعدم وجود فروق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات التطبيقين (البعدي والتتبعي) في المجموعة التجريبية في الأبعاد الرئيسة لمقياس مهارات التواصل والتفاعل الإجتماعي والدرجة الكلية للمقياس, مما يعني بقاء أثر مهارات التواصل والتفاعل الإجتماعي بأبعادها الرئيسة لدي المجموعة التجريبية؛ مما يدل على فعالية المعالجة التجريبية في بقاء أثر مهارات التواصل والتفاعل الإجتماعي لدى الأطفال، وأوصت الدراسة ببعض التوصيات والمقترحات، وإجراء البحوث والدراسات المشابهة للبحث الحالي.
The current target of this research is to know the use of the strategies of dramatic acting; this may develop the skills of communication and social interaction among kids in Kindergarten. The researcher used the experimental method.  This sample of research included 60 kids (boys and girls). They were selected randomly from the kindergarten in Governorate of M`aadhaba for the academic year 2020-2021. The researcher divided the sample into two equal groups: experimental and adjuster. Each one included 30 kids (boys and girls). The researcher used the skills of communication and social interactionwith the kid of kindergarten and the training program which has been executed on the members of the experimental group.
The results of this current research explained the presence of a difference, characterized by a statistical significance, between the average of the degreesamong the experimental group and adjuster group through the dimensions which include the skills of communication and social interactionand the total score of the scale. This indicates the supremacy of the experimental group in the skills of communication and social interaction scale. This shows the effectiveness of the experimental treatment in developing the skills of communication and social interaction. This also indicates a difference among the statistical significance between the averages of the degrees in the two applications among the experimental group through the principal dimensions for the skills of the skills of communication and social interaction and the overall degree of the scale. This means that there is a development in the scale of the skills of communication and social interaction with its principal dimensions in the experimental group. This explains the effectiveness of the experimental treatment in the development of the skills of communication and social interaction. This also shows that there is no difference in the statistical significance between the averages of the degrees in the two applications. This justifies the existence of the effect ofthe skills of communication and social interaction among the kids.
This research insures some recommendations and proposals to execute researches and studies similar to the current research.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية