استخدام أنشطة القصص الحركية في تنمية بعض المفاهيم الرياضية لطفل الروضة Using kinetic stories activities in developing some mathematical concepts for kindergarten children

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم العلوم الاساسية - جامعة المنصورة

المستخلص

هدف الدراسة: استخدام أنشطة القصص الحركية في تنمية بعض المفاهيم الرياضية لطفل الروضة.
مجموعة الدراسة: اقتصر البحث الحالي على مجموعة مكونة من (60) طفل وطفلة من أطفال المستوى الاول من (4-5) سنوات بروضة الحاج مازن القلا الابتدائية – في الفصل الدراسي الاول من العام الدراسي (2020-2021).
منهج الدراسة: استخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي القائم على تصميم المجموعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة.
أدوات الدراسة: لتحقيق هدف الدراسة تم إعداد الأدوات التالية:

إعداد أنشطة القصص الحركية في تنمية بعض المفاهيم الرياضية لطفل الروضة. (إعداد الباحثة)
اختبار المفاهيم الرياضية المصور لطفل الروضة. (إعداد الباحثة)
قائمة المفاهيم الرياضية الأكثر تناسبا لطفل الروضة. (إعداد الباحثة)

نتائج الدراسة: توصلت الدراسة إلى:

توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات أطفال المجموعتين الضابطة والتجريبية في التطبيق البعدي لاختبار المفاهيم الرياضية لصالح المجموعة التجريبية.
يوجد تأثير كبير لاستخدام أنشطة القصص الحركية في تنمية بعض المفاهيم الرياضية لطفل الروضة لصالح المجموعة التجريبية.
Objective of the study: Using kinetic stories activities in developing some mathematical concepts of a kindergarten child.
Study Group: The current study was limited to a group consisting of (60) children and children of the first level of (4-5) years in the elementary school of Elhag Mazen Elkla - in the first semester of the school year .( 2020-2021)
Study methodology: The researcher used the Semi-experimental method based on the design of the two groups, one experimental and the other control.
Study tools: To achieve the objective of the study, the following tools were prepared:

Prepare kinetic stories activities in developing some mathematical concepts for kindergarten children. (Prepared by the researcher)

2.Test the mathematical concepts illustrated for the kindergarten kid. (Prepared by the researcher)
 3.List of mathematical concepts most suitable for kindergarten children. (Prepared by the researcher)
Study: the study found: results of the:
1.There are statistically significant differences between the average scores of the children of the control and experimental groups in the post-application to test mathematical concepts for the benefit of the experimental group.
 2.There is a great influence on the use of kinetic stories  activities in developing some mathematical concepts of a kindergarten child in favor of the experimental group

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية