فاعلية برنامج قائم على التعلم التعاوني في تنمية مفاهيم التربية المدنية لدى أطفال الروضة بمدينة مكة المكرمة The effectiveness of a program based on cooperative learning in developing civic education concepts among kindergarten children in Makkah Al-Mukarramah

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مناهج وطرق التدريس الاجتماعيات- جامعة أم القرى

المستخلص

هدفت الدراسة إلى إعداد برنامج مقترح قائم على التعلم التعاوني وقياس أثره في تنمية مفاهيم التربية المدنية لدى أطفال الروضة بمدينة مكة المكرمة، واستخدمت الدراسة المنهج شبه التجريبي القائم على تصميم المجموعة التجريبية الواحدة باستخدام التطبيقين: القبلي والبعدي، وتكون مجتمع الدراسة من جميع أطفال الروضة في مستوى التمهيدي(المستوى الثالث) بمدينة مكة المكرمة، وتم اختيار العينة بطريقة قصدية من بينهم بواقع(30) طفلاً مثلوا فصلاً دراسياّﹰ من الروضة الحكومية العاشرة بمدينة مكة المكرمة، وتم تصميم أداة الدراسة وهو اختبار تحصيلي مصور تم بناؤه اعتمادًا على قائمة بمفاهيم التربية المدنية، وتضمن الاختبار(16) سؤالاً، كل سؤال يقيس أحد المفاهيم التي ضمنت  في البرنامج التعليمي المقترح. وكذلك تم إعداد البرنامج التعليمي المقترح والقائم على التعلم التعاوني لتنمية مفاهيم التربية المدنية لدى أطفال الروضة بناًء على قائمة المفاهيم، واستخدمت الدراسة لتحليل البيانات والكشف عن الفروق الإحصائية مجموعة من الأساليب الإحصائية؛ منها: معاملات الارتباط ومعادلة كرونباخ ألفا لصدق وثبات الأداة، واختبار ت(T test) لعينتين مرتبطتين. وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائياّﹰ بين القياسين: القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي، مما يدل على فاعلية البرنامج التعليمي المقترح في تنمية مفاهيم التربية المدنية التي حددت بالدراسة.
   The study aims to prepare a proposed program based on cooperative learning, and to measure its impact on developing the concepts of civic education among kindergarteners  in Makkah Al-Mukarramah. The researcher used the semi-experimental approach based on designing a single experimental group using the pre and posttests. The study population consisted of all kindergarteners at the introductory level (third level) in the city of Makkah Al-Mukarramah. The sample was purposively chosen among kindergartners  by (30) children who represented a class from the Tenth Public Kindergarten in the city of Makkah Al-Mukarramah. The study tool was a pictorial achievement test that was built on the basis of a list of civic education concepts. The test included (16) questions, each question measuring one of the concepts included in the proposed educational program. Likewise, the proposed evaluation program based on cooperative learning was prepared to develop the concepts of civic education among kindergarteners based on the list of concepts. For the purpose of data analysis and detection of statistical differences, the study used a set of statistical methods, including: correlation coefficients, the Cronbach Alpha equation for the validity and reliability of the tool, and a T test for two linked samples. The study concluded that there are statistically significant differences between the two tests, the pre and posttests, in favor of the post test, which indicates the effectiveness of the proposed educational program in developing the concepts of civic education that were identified in the study.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية