فاعلية برنامج تدريبي في تنمية مهارات التواصل غير اللفظي عن طريق تبادل الصورPECS)) لأمهات أطفال الشلل الدماغي الملتحقين بمرحلة التهيئة بمدارس التربية الفكرية في ضوء التحول الرقمي The Effectiveness of a Training Program in Developing Non-Verbal Communication Skills Through Photo Sharing (PECS) for Mothers of Children with Cerebral Palsy enrolled in the

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم مناهج وطرق تعليم الطفل - جامعة المنصورة

المستخلص

  هدف البحث إلي التعرف علي مدي فاعلية برنامج تدريبي في تنمية مهارات التواصل غير اللفظي عن طريق تبادل الصورPECS))لأمهات أطفال الشلل الدماغي الملتحقين بمرحلة التهيئة بمدارس التربية الفكرية في ضوء التحول الرقمي، وتكونت عينة البحث من(12)أم، واستخدم البحث المنهج التجريبي ذو المجموعة الواحدة، واستخدم البحث الأدوات الآتية: مقياس التواصل غير اللفظي(إعداد الباحثة)، وبرنامج تدريبي في تنمية مهارات التواصل غير اللفظي عن طريق تبادل الصورPECS)) لأمهات أطفال الشلل الدماغي الملتحقين بمرحلة التهيئة بمدارس التربية الفكرية(إعداد الباحثة)، وأسفرت نتائج البحث فاعلية برنامج تدريبي في تنمية مهارات التواصل غير اللفظي عن طريق تبادل الصورPECS)) لأمهات أطفال الشلل الدماغي الملتحقين بمرحلة التهيئة بمدارس التربية الفكرية في ضوء التحول الرقمي.
     The aim of the research is to identify the effectiveness of a training program in developing nonverbal communication skills through sharing of pictures (PECS) for mothers of cerebral palsy children enrolled in the preparation phase in intellectual education schools in light of digital transformation, and the research sample consisted of  (12) of mothers .The research used the experimental one-group approach, and the research used the following tools: Non-verbal communication scale (researcher preparation) And a training program in developing non-verbal communication skills through sharing of pictures PECS for mothers of children with cerebral palsy enrolled in the preparation stage in schools of intellectual education (researcher preparation), and the results of research resulted in the effectiveness of a training program in the development of Non-verbal communication skills by sharing pictures (PECS) for mothers of children with cerebral palsy enrolled in the preparation phase in intellectual education schools in light of digital transformation

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية