فاعلية برنامج مقترح قائم على الأنشطة لتنمية بعض مهارات التفكير الابتكاري ومتعة التعلم لدى أطفال الروضة The effectiveness of a program for the development of creative thinking and its impact on the learning Enjoyment among kindergarten children

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم العلوم النفسية – كلية التربية لطفولة المبكرة – جامعة المنصورة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية برنامج لتنمية التفكير الابتكاري و متعة التعلم لدى أطفال الروضة، وتكونت عينة الدراسة من (28) طفل من أصحاب المعدلات المنخفضة في التفكير الابتكاري، وتراوحت أعمارهم من 4-6 سنوات، واستخدمت الدراسة المنهج شبه التجريبي للمجموعة الواحدة ،وتمثلت أدوات الدراسة في اختبار ستانفورد بينه النسخة الخامسة لمعامل الذكاء، واختبار التفكير الابتكاري المصور للطفل الصورة (ب) من إعداد تورانس وبرنامج لتنمية بعض مهارات التفكير الابتكاري من إعداد الباحثة، وبطاقة ملاحظة متعة التعلم من إعداد الباحثة، واسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس التفكير الابتكاري لصالح القياس البعدي، ولا توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس التفكير الابتكاري، وتوجد فروق دالة احصائيا بين متوسطات درجات أطفال المجموعة التجريبية فى القياسين القبلى والبعدى على بطاقة ملاحظة مهارات متعة التعلم لصالح القياس البعدي، ولا توجد فروق دالة احصائيا بين متوسطات درجات أطفال المجموعة التجريبية فى القياسين البعدي والتتبعي على بطاقة ملاحظة مهارات متعة التعلم، وقد تبين أن جميع قيم حجم التأثير للبرنامج على كل من الأبعاد والدرجة الكلية لمقياس التفكير الابتكاري كبيرة جداً مما يدل على فاعلية البرنامج المستخدم في تنمية التفكير الابتكاري.
Abstract:                                                                                      
The study aimed to identify the effectiveness of a program for the development of innovative thinking and its impact on the learning Enjoyment among kindergarten children, on a sample of (12) kindergarten children. Torrance and prepared for Arabic by Fouad Abu Hatab and Abdullah Suleiman (1971), a program based on activities to develop the capabilities and indicators of creative thinking prepared by the researcher, and a list of observations for the learning Enjoyment prepared by the researcher, The results of the study revealed that there were statistically significant differences between the mean scores of the children of the experimental group in the pre measurement and the post-measurement of the creative thinking scale in favor of the post-measurement, There are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group children in the post and follow-up measures of the creative thinking scale, and there are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group children in the pre and post measurements of the list of observation of learning Enjoyment in favor of the post application, There are no statistically significant differences between the mean scores of the children of the experimental group in the post and follow-up measurements of the learning Enjoyment observation list, and the program’s impact size values ​​on each of the dimensions and the overall degree of the creative thinking scale were all very large, which indicates the effectiveness of the program used in the current study in developing creative thinking.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية