برنامج قائم على الرحلات الميدانية والمعرفية لتنمية الذكاء الطبيعى لدى طفل الروضة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الزقازيق -کلية التربية للطفولة المبکرة - قسم العلوم التربوية

المستخلص

يهدف البحث إلى تنمية الذكاء الطبيعى لدى طفل الروضة باستخدام الرحلات الميدانية والمعرفية، وتكونت عينة البحث من (60) طفلاً وطفلة والتى تتراوح أعمارهم الزمنية من (5 – 6)سنوات, وقُسمت إلى مجموعتين المجموعة التجريبية (30) طفلاً وطفلة، والمجموعة الضابطة(30) طفلاً وطفلة، وقد تم استخدام المنهج التجريبيى، وتحددت أدوات البحث فى اختبار المصفوفات المتتابعة الملون لجون رافن (تقنين/ عماد أحمد حسن، 2016)، استمارة استطلاع رآى لتحديد أبعاد الذكاء الطبيعى المناسبة لطفل الروضة. (اعداد الباحثة)، مقياس الذكاء الطبيعى الإلكترونى المصور لطفل الروضة. (اعداد الباحثة)، بطاقة ملاحظة سلوك الأطفال حول الذكاء الطبيعى (اعداد الباحثة)، وبرنامج قائم على الرحلات الميدانية والمعرفية لتنمية الذكاء الطبيعى لدى طفل الروضة (اعداد الباحثة)، وقد أسفرت النتائج بأن البرنامج القائم على الرحلات الميدانية والمعرفية كان له تأثير إيجابى فى تنمية الذكاء الطبيعى لدى طفل الروضة.
Abstract
The research aims to develop the natural intelligence of kindergarten children by using field and cognitive trips. The research sample consisted of (60) boys and girls whose ages ranged from (5-6) years. It was divided into two groups, the experimental group (30) boys and girls, and the control group (30) boys and girls, and the experimental method was used, and the research tools were determined in the colored progressive matrices test by John Raven (Codification / Emad Ahmed Hassan, 2016), a survey form to determine the natural intelligence skills suitable for kindergarten children. (Prepared by the researcher), the electronic natural intelligence scale for kindergarten children. (prepared by the researcher), children's behavior observation card about natural intelligence (prepared by the researcher), and a program based on field and cognitive trips to develop natural intelligence among kindergarten children (prepared by the researcher). The results revealed that the program based on field and cognitive trips had a positive impact on the development of The natural intelligence of a kindergarten child.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية