تأثير إستخدام الأنشطة اليدوية على تنمية الجانب الکشفى لدى طفل الروضة Effectusing manual activities to develop the scout side Kindergarten child

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم العلوم الاساسية - جامعة المنصورة

2 خبير ومفوض عام الكشافة البحرية المصرية بالدقهلية

المستخلص

هدف البحث : يهدف البحث إلى التعرف على تأثير إستخدم الأنشطة اليدوية على تنمية الجانب الكشفى لدى طفل الروضة وذلك من خلال :

التعرف على المهارات الكشفية التى ينبغى تنميتها لطفل الروضة .
إعداد أنشطة يدوية لتنمية الجانب الكشفى لدى طفل الروضة .
معرفة مدى تأثير إستخدام الأنشطة اليدوية على تنمية الجانب الكشفى لدى طفل الروضة .

مجموعة البحث : إقتصر البحث الحالى على مجموعة مكونة من ( 30 ) طفلا وطفلة من أطفال المستوى الثانى من ( 5 : 6 ) سنوات بروضة معهد الشيخ عبد السلام شعيشع الإبتدائى الأزهرى – فى الفصل الدراسى الأول من العام الدراسى ( 2019 – 2020 ) .
منهج البحث:إستخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبى القائم على تصميم المجموعتين ( الضابطة والتجريبية ) .
مواد وأدوات البحث: لتحقيق هدف البحث تم إعداد الأدوات الآتية :

إستبانة المهارات الكشفية .( من إعداد الباحثة )
مقياس مهارات الجانب الكشفي لطفل الروضة ( من اعداد الباحثة ).
أنشطة يدوية لتنمية الجانب الكشفي لدى طفل الروضة ( من اعداد الباحثثة ).

نتائج البحث: توصل البحث إلى :

توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطى درجات المجموعتين الضابطة والتجريبية فى التطبيق البعدى لمقياس الجانب الكشفى لدى طفل الروضة لصالح المجموعة التجريبية .
يوجد تأثير إيجابى للأنشطة اليدوية فى تنمية الجانب الكشفى لدى طفل الروضة .The objective of the search The research aims to identify the effectiveness of using manual activities on developing the scouting side of the kindergarten child, through:1- Identifying the scouting skills that should be developed for the kindergarten child.2- Preparing manual activities to develop the scout side of the kindergarten child.3- Knowing the effect of using manual activities on the development of the scouting side of the kindergarten child. 
Research group: The current research was limited to a group of (30) children from the second level of (5:6) years in the kindergarten of the Sheikh Abdul Salam Shaisha Primary Institute Al-Azhar - in the first semester of the school year (2019-2020).
Research approach: The researcher used a semi-experimental approach based on two group design (control and experimental).
Research materials and tools: To achieve the goal of the research, the following tools were prepared:
 - A questionnaire for scouting skills. (Prepared by the researcher).
 - A scale to measure the skills of the scouting field for the kindergarten child (prepared by the researcher).
 - Manual activities to develop the scout side of the kindergarten child (prepared by the researcher).
The results of the research: The research found that:

There are statistically significant differences between the mean scores of the control and experimental groups in the post application of the scouting scale for kindergarten children.

 2. There is a significant impact of manual activities in the development of the scouting side of the kindergarten child

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية