العناد الشارد لدى الأطفال

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة المنصورة - کلية الاداب- قسم علم النفس

2 جامعة المنصورة- کلية الاداب - قسم علم النفس

المستخلص

هدفت الدراسة إلى إعداد برنامج قائم علي استخدام تکنولوجيا الواقع الافتراضي (virtual Reality) (VR) لعلاج بعض الاضطرابات النفسية ( فرط النشاط وتشتت الانتباه – العناد الشارد أو التحدي المعارض – اضطراب المسلک) التي تتواجد بصفة زائدة لدي الأطفال فى المرحلة المتأخرة من الطفولة والتحقق من مدي فعاليته کبرنامج فى علاج تلک الاضطرابات، حيث استخدم الباحث المنهج شبة التجريبي کما استخدم مقياس فرط النشاط وتشتت الانتباه من وجهة نظر الآباء  (إعداد الباحث) ، کما تم استخدام مقياس اضطراب العناد الشارد واضطراب المسلک (إعداد الباحث)، وتم إعداد برنامج قائم على تکنولوجيا الواقع الافتراضي (إعداد الباحث) واسفرت النتائج عن وجود تأثير إيجابي 
The study aimed to prepare a program based on the use of virtual reality technology (VR) to treat some mental disorders (hyperactivity and attention deficit - stubbornness or oppositional define disorder - conduct disorder) that are present in excess in children in the late stage of childhood and to verify the extent of its effectiveness as a program in treating these disorders, where the researcher used the quasi-experimental approach, as well as the measure of hyperactivity and attention deficit from the point of view of parents (prepared by the researcher), and the measure of oppositional define disorder and conduct disorder (prepared by the researcher), and a program based on technology was prepared. Virtual reality (prepared by the researcher) and the results resulted in a positive impact of the program

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


  1.  

    1. مجدى محمد الدسوقى (2016) مقياس أضطراب العناد والتحدى، مصر ، القاهرة،  دار فرحة للنشر والتوزيع.
      1. American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th Edition, text-revised). Washington, DC: Author.
      2. American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th Edition). Washington, DC: Author.
      3. Benjet , C. & Kazdin , A. E. ( 2003 ). Spanking children: the controversies, findings, and new directions . Clinical Psychology Review , 23 , 197 – 224
      4. Bennett, D. S. , Bendersky , M. & Lewis, M. ( 2002). Children ’ s intellectual and emotional - behavioral adjustment at 4 years as a function of cocaine exposure, maternal characteristics, and environmental risk . Developmental Psychology , 38 , 648 – 658 .
      5. Crick, N. R. & Dodge, K. A. ( 1994). A review and reformulation of social information processing mechanisms in children ’ s social adjustment . Psychological Bulletin , 115 , 74 – 101 .
      6. Henderson, J. L. , MacKay , S. & Peterson- Badali, M. ( 2006). Closing the research practice gap: Factors affecting adoption and implementation of a children ’ s mental health program . Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology , 35 ,2 – 12 .
      7. Kazdin , A. E. ( 2005 ). Parent management training. Treatment for oppositional, aggressive,and antisocial behaviour in children and adolescents . New York : Oxford University Press.
      8. Lacourse, E. , Nagin, D. , Tremblay , R. E. , Vitaro , F. , Vitaro , F. & Claes, M. ( 2003). Developmental trajectories of boys ’ delinquent group membership and facilitation of violent behaviors during adolescence . Development and Psychopathology , 15 , 183 – 197 .
      9. McMahon, R. J. , Wells, K. C. & Kotler , J. S. ( 2006). Conduct  problems. In E. J. Mash & R. A. Barkley (Eds.), Treatment of childhood disorders (pp. 137 – 268 ). New York : Guilford Press.
      10. Parke, R. D. & Slaby , R. G. ( 1983). The development of aggression. In P. H. Mussen (Ed.), Handbook of child psychology: Socialization, personality and social development (Vol. 4, pp. 547 – 641 ). New York : Wiley .
      11. Polman, H. , Orobio de Castro , B. , Koops, W. , Van Boxtel, H. W. & Merk , W. W. ( 2007 ). A meta - analysis of the distinction between reactive and proactive aggression in children and adolescents . Journal of Abnormal Child Psychology , 35 , 522 – 535 .
      12. Wagner , E. E. ( 1996). Children ’ s peer preferences: Effects of classroom racial composition . Unpublished master ’ s thesis, Duke University, Durham, North Carolina.
      13. Wakschlag , L. S. & Danis , B. ( 2014 ). Assessment of disruptive behavior in young children: A clinical- developmental framework . In R. DelCarmen- Wiggins & A. Carter (Eds.), Handbook of infant, toddler, and preschool mental health assessment (pp. 421 – 440). Oxford: Oxford University Press.