المراجع العربيـة
- جمال محمد الخطيب.(2013). أسس التربية الخاصة ،الدمام ،مکتبة المتنبي للنشر.
- زياد کامل اللالا ، صائب کامل اللالا، شريف عبدالله الزبيري .(2013). أساسيات التربية الخاصة ، الرياض ، دارالمسيرة للنشروالتوزيع والطباعة.
- عادل عبدالله محمد .(2002). جداول النشاط المصورة للأطفال التوحديين إمکانية استخدامها مع الأطفال المعاقين عقلياً ، القاهرة ، دار الرشاد للطبع والنشروالتوزيع.
- عبدالرحمن السيد سليمان .(2001/أ). سيکولوجية ذوى الحاجات الخاصة : المفهوم والفئات ت. ط1. القاهرة .الجزء الأول : مکتبة زهراء الشرق.
- عبد المطلب أمين القريطي .(2011). سيکولوجية ذوى الاحتياجات الخاصة وتربيتهم ، (ط5) ،القاهرة ، مکتبة الأنجلو المصرية.
- فاروق الروسان .(2019). سيکولوجية الأطفال غير العاديين - مقدمة في التربية الخاصة ، (ط13) ، عمان ، دار الفکر للطباعة والنشروالتوزيع.
- فکري لطيف متولي .(2015). الإعاقة العقلية – المدخل –النطريات المفسرة – طرق الرعاية ، الرياض ، مکتبة الرشد .
- ماجدة السيد عبيد .(2013). الإعاقة العقلية ، (ط3) ، عمان ، دار صفاء للنشر والتوزيع.
- محمد السيد حلاوة .(2003). الأدب القصصى للطفل (منظورإجتماعى ونفسى) ، إسکندرية ، المکتب الجامعي الحديث.
- محمد صالح الإمام ، فؤاد عيد الجوالده .(2010).الإعاقات التطورية والفکرية – من منظورنظرية العقل ،عمان ، دار الثقافة للنشروالتوزيع.
- نهال السيد محمد .(2018).برنامج لتحسين التفاعل الاجتماعي لدى الأطفال ذوي اضطراب التوحد المصحوب بالإعاقة العقلية ، رسالة ماجستير، کلية التربية ، جامعة عين شمس .
- وليد السيد خليفة .(2006).الکمبيوتر والتخلف العقلى فى ضوء نظرية تجهيز المعلومات ، القاهرة ، مکتبة الأنجلو المصرية.
- وليد السيد خليفة ،مراد على عيسى .(2015).الاتجاهات الحديثة في مجال التربية الخاصة (التخلف العقلى ) ،الإسکندرية ، دار الوفاء للطباعة والنشر.
المراجع الأجنبية.
- Abha Shree & P.C. Shukla. (2016): Intellectual Disability: Definition, Classification, Causes and Characteristics, Learning Community ,7 (1), 9-20, April 2016.
- Aleksandra Jasielska & Marzena Buchnat. (2017): Knowledge about the joy in children with mild intellectual disability,Polish Psychological Bulletin, vol. 48(2) 154–166.
- American Association on Mental Retardation (AAMR): http:// www.aamr.org/. (2007) Ibid.p2.
- Amr Moustafa & Mohd Zuri Ghani. (2017):The Effectiveness of a Multi-Sensory Approach in Improving Reading CVC Words among Mild Intellectual Disabled Students in State of Kuwait, Journal of Research & Method in Education,7(1), 43-49, January 2017.
- Aramatas, V. (2009): Mental Retardation: Definition, Etiology, Epidemiology and Diagnosis, Journal of Sport and Health Research,1(2),112-122.
- Denis G. Sukhodolsky & Eric M. Butter. (2007): Social Skills Training for Children with Intellectual Disabilities, Degree of Doctor of Philosophy, The Ohio State University, Columbus, Ohio.
- Dilip R.Patel &Roger Apple & Shibani Kanungo & Ashley Akkal (2018):Intellectual disability: definition , evaluation and principles of treatment ,
Pediatric Medicine, http://dx.doi.org/.
- Haris Memisevic & Selmir Hadzic. (2013): Speech and Language Disorders in Children with Intellectual Disability in Bosnia and Herzegovina, www.dcidj.org,v 24(2).
- Health Matrix. (2013): Defining Intellectual Disability and Establishing a Standard of Proof: Suggestions for a National Model Standard, Journal of Law-Medicine, v 23(1),317-351.
- Hezkiah Aharoni. (2005): Adapted physical activities for the intellectually challenged adolescent: Psychomotor characteristics and implications for programming and motor intervention, Adolesc Med Health,17(1).
- Intellectual Disability Rights Service. (2009):
Introduction to Intellectual Disability,
www.idrs.org.au .
- Keskinova Angelka & Ajdinski Goran. (2018): Learning problems in children with mild intellectual disability, Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education, Vol. 6, No. 1, 2018.
- Khalid Alshamri. (2016): Family Quality of Life for Families of Children with Intellectual Disability in Saudi Arabia, Degree of Doctor of Philosophy in the School of Education, Western Sydney University.
- Lena Olsson. (2016). Children with Mild Intellectual Disability and their Families – Needs for Support, Service Utilisation and Experiences of Support, Degree of Doctor of Philosophy, Jönköping University, School of Health and Welfare.
- Luckasson, R., Borthwick-Duffy, S., Buntinx, W. H. E., Coulter, D. L., Craig, E. M., Reeve, A., Schalock, R. L., Snell, M. E., Spitalnick, D. M., Spreat, S., & Tasse, M. J. (2002). Mental retardation: Definition, classification, and systems of supports (10th Ed.). Washington DC: American Association on Mental Retardation.
- McCarron, M & Sheerin, f & Roche, L & Ryan, AM & Griffiths, C & Keenan, P & Doody, O &D'Eath, M & Burke, E & Mc Callion, P. (2018): Shaping the Future of Intellectual Disability Nursing in Ireland, Health Services Executive, Ireland.
- Saied Iibeigi & Mahin Khirkhah & Mahdi Mahjur & Hossein Soltani & Jafar Khoshbakhi. (2016): Investigating the Effects of 8 Weeks of Rope Skipping on Static and Dynamic Balance of Educable Mentally Retarded Boys, Journal of Medical Research & Health Sciences ,2016,5,5(S):349-353.
- Slobodan Bankovic&Nenad Glumbic& Ksenija Stanimirov &Mirjana Djordjevic. (2012):Behavioral Problems in Children with Cerebral Palsy and Mild Intellectual Disability, the Degree of Doctor of Philosophy, University of Belgrade.
- Steven R. Shaw & Anna M. Jankowska. (2018): Pediatric Intellectual Disabilities at School, http://www. springe, com/series/13561.
- Sumanlata Gautam& Latika Singh. (2016): Speech Impairments in Intellectual Disability: An Acoustic Study, Journal of Advanced Computer Science and Applications, v 7, n 8, 2016.
- Williams Obiozor & V.C.Onu & Ifeanyi Ugwoegbu .(2010):Academic and Social Challenges Facing Students with Development and learning Disabilities in Higher Institutions :Implications for African Colleges and Universities, Journal of Teacher Education , v1, n1,p126-140.
- World Health Organizing (2007): Mental Retardation: From Knowledge to Action, Mental Health Substance Facts and figures,10. Geneva, http :// www. the arc.com/, p1.
- Zwolinska Danuta & Podstawski Robert & Nowosielska-Swadzba Danuta & Jendrysek Marek. (2015): Social Support of Mentally Retarded Persons, Psychology, Medical-biological Problems of Physical Training and Sport, v 1, pp.78-84.