فعالية برنامج قائم على التدخل السلوکي المکثف (IBI) في تنمية الانتباه المشترک لدى عينة من الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد Effectiveness of a Program Based on the Intensive Behavioral Intervention (IBI) for the Development of Joint Attention Among a sample of Children with Disorder Spectrum Autism

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة المنصورة - کلية التربية للطفولة المبکرة - قسم العلوم النفسية

المستخلص

هدفــت الدراســـة إلى التعرف على فعالية برنامج قائم على التدخل السلوکي المکثف (IBI) في تنمية الانتباه المشترک لدى عينة من الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، واعتمد المنهج شبه التجريبي في الدراسة، تکونت عينة الدراسة من (10) أطفال ذکور ذوي اضطراب طيف التوحد، تراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (3: 6) سنوات، وتراوحت نسبة ذکائهم بين (85: 90)، وبدرجة شدة تحت المتوسط لاضطراب طيف التوحد، وقسمت عينة الدراسة إلى مجموعتين إحداهما تجريبية (5) أطفال والأخرى ضابطة (5) أطفال، وتمثلت أدوات الدراسة في مقياس تقدير الانتباه المشترک لذوي اضطراب طيف التوحد بمرحلة ما قبل المدرسة (إعداد الباحث)، والبرنامج القائم على التدخل السلوکي المکثف (إعداد الباحث)، کما تمثلت الأساليب الإحصائية المستخدمة باختبار مان ويتني (Mann-Whitney U)، واختبار الإشارة المرتب (Wilcoxon signed-rank)، وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطات رتب درجات الأطفال بالمجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لمقياس الانتباه المشترک باستثناء بعدى الاستجابة للانتباه المشترک، والتقليد، فهما دالان عند مستوى دلالة (0.05)، وقد کانت الفروق للأبعاد الدالة إحصائيا لصالح المجموعة التجريبية، کما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (0.05) بين رتب درجات الأطفال بالمجموعة التجريبية قبل وبعد تطبيق البرنامج وأظهرت أيضا نتائج الدراسة عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين درجات الأطفال بالمجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي، وأشارت النتائج أيضا لوجود تأثير دال للبرنامج القائم على التدخل السلوکي المکثف في تحسين الانتباه المشترک لدى أطفال المجموعة التجريبية ذوي اضطراب طيف التوحد.
The study aimed to identify the effectiveness of an intensive behavioral intervention (IBI) program in developing joint attention in a sample of children with autism spectrum disorder, and the Quasi-experimental approach was adopted in the study, and the study sample consisted of (10) children with autism spectrum disorder, Their chronological ages ranged between (3: 6) years, and their IQ ranged between (85: 90), with a slight degree of severity of symptoms of the disorder, and the study sample was divided into two groups, one of them experimental (5) children and the other controlling (5) children, and the study tools were represented in The Early Childhood Joint Attention Estimation Scale (Researcher's Preparation), the Program Based on Intensive Behavioral Intervention (Researcher Preparation), and the non-parametric statistical methods used were (Mann-Whitney U)  test and (The Wilcoxon signed-rank). The results of the study showed that there are statistically significant differences at the level of significance (0.01) between the mean scores of the scores of children in the two experimental and control groups in the post measurement of the joint attention scale except for the two dimensions of joint attention response and imitation, as they are two indications at a significance level (0.05). The statistically function in favor of the experimental group, and the results showed that there are statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the ranks of the scores of children in the experimental group before and after the implementation of the program. The effectiveness of the training program in developing joint attention skills in children with autism spectrum disorder. The results of the study also showed that there were no statistically significant differences between the scores of children in the experimental group in the post and Iterative measurements, which shows the effectiveness of the training program in developing joint attention skills in children with autism spectrum disorder

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


أميرة أحمد علي. (2015). مقياس تقدير الانتباه المشترک لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد الموجه لمقدمي الرعاية، مجلة البحث العلمي في التربية، (16): 141-166
إيمان عباس الخفاف. (2010). الملف التدريبي الشامل للطفل غير العادي، عمان: دار المناهج للنشر والتوزيع، ص ص. 431-432.
حسن علي شاهين، (2017). اختراق التوحد، الرياض: العبيکان للنشر، ص ص. 356-340
سعيد کمال الغزالي. (2018). فعالية التدريب على فنيات تحليل السلوک التطبيقي في تنمية بعض المهارات الحياتية والثقة بالنفس لدى أطفال الروضة ذوي اضطراب التوحد، مجلة العلوم النفسية والتربوية. 7(2): 407-427
صفاء محمد بحيري. (2018): فعالية برنامج قائم على بعض مهارات الوظائف التنفيذية في تحسين الانتباه المشترک لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد. مجلة کلية التربية، جامعة الإسکندرية، مصر، 28 (1): 175-205.
عبد الرحمن سيد سليمان. (2014). مقياس تقدير مهارات الانتباه المشترک لدى الأطفال ذوي اضطراب التوحد، مجلة کلية التربية، جامعة عين شمس، 1(39): 791-831.
عبد العزيز مصطفى السرطاوي، وعوشة المهيري، وروحي عبدات، وبهاء السرطاوي، ومحمد الزيودي. (2017). فاعلية برنامج التدريب باستخدام المحاولات المنفصلة في تنمية مهارات أطفال التوحد في دولة الإمارات العربية المتحدة. مجلة الدراسات التربوية والنفسية. 11(3): 500-513.
عبد الفتاح رجب مطر. (2012). فعالية برنامج تدريبي لتنمية الانتباه المشترک لدى عينة من الأطفال التوحديين وأثره في تحسين التواصل اللغوي لديهم. مجلة کلية التربية ببنها، 3(92): 146.
عزة محمد حسن. (2019): فعالية برنامج تدريبي لتنمية الانتباه المشترک وأثره في السلوک التکراري لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، رسالة دکتوراه، جامعة بني سويف - کلية التربية – قسم علم النفــس والصحة النفسية.
عمرو محمد إسماعيل. (2020). فاعلية برنامج تدريبي قائم على فنيات تحليل السلوک التطبيقي في تنمية المهارات الاستقلالية وخفض السلوکيات التکرارية لدى الأطفال ذوي اضطراب التوحد، رسالة دکتوراه، قسم علم النفس والصحة النفسية، کلية التربية، جامعة دمياط.
فرحان محمد الياصجين. (2017). موضوعات في علم نفس الخواص، عمان: دار المعتز للنشر والتوزيع، ص ص.15-35
فوزية عبد الله الجلامدة. (2016). قياس وتشخيص اضطرابات طيف التوحد في ضوء المعايير الشخصية الواردة في DSM-4/DSM-5. ط 2، عمَّان: دار المسيرة للطباعة والنشر.
محمد السيد عباس. (2019). تأثير برنامج نفسي رياضي على تحسين مستوى الانتباه المشترک وخفض بعض السلوکيات النمطية التکرارية لدى أطفال طيف التوحد، رسالة دکتوراه. جامعة أسيوط. کلية التربية الرياضية. مصر.
محمد علي زرمبة، (2017). تأثير التدخل السلوکي المکثف المبکر على شدة الأعراض لدى الأطفال الذين يعانون من اضطراب طيف التوحد، رسالة دکتوراه، جامعة المنصورة، کلية التمريض.
محمود أبو النيل. (2011): مقياس ستانفورد بينيه للذکاء- الصورة الخامسة، القاهرة: المؤسسة العربية لإعداد وتقنين ونشر الاختبارات النفسية.
مروة ممدوح أحمد. (2017). فعالية برنامج تدريبي قائم على تحليل السلوک التطبيقي لتنمية مهارات التفاعل الاجتماعي وأثره على التوافق النفسي لدى الأطفال ذوي التوحد، رسالة دکتوراه، جامعة بني سويف، کلية التربية، قسم علم النفس والصحة النفسية.
مصطفى محمد الزريقي. (2018). فاعلية برنامج إرشاد والدي قائم على تحليل السلوک التطبيقي في تحسين الانتباه لدى عينة من الأطفال ذوي التوحد، رسالة ماجستير، جامعة عين شمس، - کلية التربية، - قسم الصحة النفسية والإرشاد النفسي.
منى خليفة حسن. (2004). فعالية التدخل المبکر المکثف في تحسين السلوک التکيفي للأطفال التوحديين باستخدام التحليل التطبيقي للسلوک، مجلة کلية التربية بالزقازيق، (75): 188 – 266.
وائل ماهر غنيم. (2017). فعالية برنامج قائم على تحليل السلوک التطبيقي ABA في تنمية الانتباه المشترک لدى عينة من الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، مجلة کلية التربية، جامعة المنصورة، (98).478-505.
References
Adamson, B., Bakeman, R., Suma, K., & Robins, L. (2019). An expanded view of joint attention: Skill, engagement, and language in typical development and autism. Child development, 90(1), 1-18.‏
Belind Medhuret, Joyne Bersford. (2007)."Tomas Training: An Early Intervention for Children with an Autistic Spectrum Disorders”, Educational Psychology in Practice, 23 (11), 1-17.
Chiarotti, F., & Venerosi, A. (2020). Epidemiology of Autism Spectrum Disorders: A Review of Worldwide Prevalence Estimates Since 2014. Brain Sciences, 10(5), 274.‏
Connie Kasari, Stephanny Freeman, & Tanya Paparella. (2006) "Joint Attention and Symbolic Play in young Children with Autism:  A Randomized Controlled Intervention Study", Journal of Psychology and Psychiatry, 47(6):611-620.
de Giambattista, C., Ventura, P., Trerotoli, P., Margari, M., Palumbi, R., & Margari, L. (2019). Subtyping the autism spectrum disorder: comparison of children with high functioning autism and Asperger syndrome. Journal of autism and developmental disorders, 49(1), 138-150.‏
Dean, P., Hayward, W., Gale, M., Eikeseth, S., & Klintwall, L. (2019). Treatment Gains from Early and Intensive Behavioral Intervention (EIBI) are Maintained 10 Years Later, Behavior Modification/0145445519882895
Delinicolas, E., &Young, R. (2014). Joint Attention, Language, Social relating, and Stereotypical Behaviors in children with Autistic Disorder. Sage Journal, 11(5)70-91.
Ebrahim, M. (2020). Effectiveness of a Pivotal Response Training Programme in Joint Attention and Social Interaction of Kindergarten Children with Autism Spectrum Disorder. International Journal of Psycho-Educational Sciences, 8(2), 48-56.‏
Esch, B., LaLonde, B., & Esch, W. (2010). Speech and language assessment: A verbal behavior analysis. The Journal of Speech and Language Pathology–Applied Behavior Analysis, 5(2), 166.‏
Gale H. Roid, Musso, W., Barker, A., Jones, & Drew Gouvier, W. (2011). Development and validation of the Stanford Binet-5 rarely missed items-nonverbal index for the detection of malingered mental retardation. Archives of clinical neuropsychology, 26(8), 756-767.‏
Gillespie-Lynch, Kristen. (2013). Review Response to and initiation of joint attention overlapping but distinct roots of development in autism Department of Psychology, College of Staten Island, City University of New York, New York, USA, p.3
Goin‐Kochel, P., Myers, J., Hendricks, R., Carr, E., & Wiley, B. (2007). Early responsiveness to intensive behavioral intervention predicts outcomes among preschool children with autism. International Journal of Disability, Development and Education, 54(2), 151-175.‏
Hampus, B., Bölte, S., & Roll-Pettersson, L. (2019). Using a competency-based model to improve prerequisites for implementation of EIBI: Insights and perspectives from Sweden. In International Society on Early Intervention Conference 2019 Research to Practice in Early Intervention: An International Perspective.‏
Hirokazu K, Yuichiro y, Yuko T, Takashi I. (2018). The impact of robotic intervention on joint attention in children with autism spectrum disorders: Molecular Autism, January, Molecular Autism 9, (46),75-87.
Jyoti, V., & Lahiri, U. (2020). Human-computer interaction based joint attention cues: Implications on functional and physiological measures for children with autism spectrum disorder. Computers in Human Behavior Journal - Elsevier, 104(1), 106-163.‏
Khalaf, A. (2020). Identifying Barriers to implementing the DSM-5 in the diagnosis process of Autism Spectrum Disorder in two Arab countries. Egyptian Journal of Social Work, 9(1), 17-36.‏
Kitzerow, J., Teufel, K., Jensen, K., Wilker, C., & Freitag, M. (2019). Case-control study of the low intensive autism-specific early behavioral intervention A-FFIP: Outcome after one year. Zeitschrift für Kinder-und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie.‏
Klintwall, L., & Eikeseth, S. (2014). Early and intensive behavioral intervention (EIBI) in autism. Comprehensive guide to autism, 117-137.‏
Lee, K., & Schertz, H. (2020). Brief report: Analysis of the relationship between turn taking and joint attention for toddlers with autism. Journal of autism and developmental disorders, 50(7), 633-640.
Maharmeh, Lina M. (2019). Reducing the rate of behavioral problems for students with autism spectrum disorder (ASD) and attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) using the techniques of functional behaviors assessment (FBA). International Journal for Research in Education. 43(2),209-232
Monlux, K., Pelaez, M., & Holth, P. (2019). Joint attention and social referencing in children with autism: a behavior-analytic approach. European Journal of Behavior Analysis, 20(2), 186-203.‏
Montezuma, A., Gomes, S., Silveira, D., Oliveira, M., & Castro, C (2020). Effects of 5 years of intensive Behavioral intervention on the development of A child with Autism, Revista Brasileira de Educação Especial – SciELO, 25(3), 385-398
Murza، KA، Schwartz، JB. (2016). Joint attention interventions for children with autism spectrum disorder: a systematic review and meta-analysis: International Journal of Language & Communication Disorders, May 51 (3) 236-251.
Nelson, R. H. (2020). Autism Advocacy Before and After DSM-5. The American Journal of Bioethics, 20(4), 48-50.‏
Peters, J., & Matson, L. (2019). Comparing Rates of Diagnosis Using DSM-IV-TR Versus DSM-5 Criteria for Autism Spectrum Disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 1-9.‏
Reitman, R. (2005). Effectiveness of music therapy interventions on joint attention in children diagnosed with autism: A pilot study. Carlos Albizu University.‏
Rodgers, M., Marshall, D., Simmonds, M., Le Couteur, A., Biswas, M., Wright, K., ... & Hodgson, R. (2020). Interventions based on early intensive applied behaviour analysis for autistic children: a systematic review and cost-effectiveness analysis. Health technology assessment (Winchester, England), 1-306.‏
Roos, Elizabeth.; McDuffie, Andrea.; Weismer, Susan and Gemsbacher, Morton (2008). A comparison of contexts for assessing joint attention in toddlers on the autism spectrum Autism, sage up publications and the national autism society, 12(3), 275-291.
Sani-Bozkurt, S., & Bozkus-Genc, G. (2020). New trend on ASD: can social robot be a useful tool in joint attention for ASD. In proceedings of 14th International Technology, Education and Development Conference. Valencia, Spain. pp. 90-97.
Shiri, E., Pouretemad, H., Fathabadi, J., & Narimani, M. (2020). A pilot study of family-based management of behavioral excesses in young Iranian children with autism spectrum disorder. Asian journal of psychiatry, 47, 101845.‏
Sullivan, M., Finelli, J., Marvin, A., Garrett-Mayer, E., Bauman, M., & Landa, R. (2007). Response to joint attention in toddlers at risk for autism spectrum disorder: A prospective study. Journal of autism and developmental disorders, 37(1), 37-48.
Vismara, Laarie & Lyons, Gregory (2007): Using preservatives interests to elicit joint attention behaviors in young children with autism: Theoretical and clinical implications for understanding motivation. Journal of positive behavior intervention, 9(4), 214-228.
Warren, Z., McPheeters, L., Sathe, N., Foss-Feig, H., Glasser, A., & Veenstra-VanderWeele, J. (2011). A systematic review of early intensive intervention for autism spectrum disorders. Pediatrics, 127(5), 303-311.